Elérhetőségek

NÉMETH ÁKOS

Cím: 9700 Szombathely,
Kossuth Lajos utca 1-3.
Mobil:
+36-20/352-5701
E-mail:
info@nemethakos.hu


Szemérem nélkül - A kormány a "kezébe veszi" a helyi építési szabályzatot

2021.05.11. 12:25

Megszokhattuk, hogy salátatörvények, vagy a jogalkotási folyamatok egyéb megcsúfolásával fontos, az egész közösség számára lényeges kérdésekben dönt a kormánypárt lényegi egyeztetés nélkül. Kiigazodni ezeken a gyakorlatokon alig lehet, ezeket az ügyeket jól ismerők sem mindig látják át pontosan. Míg a minap a nemzeti közvagyon átfogó, NER-kézbe történő átjátszása zajlott le, kicsit előbb még gondoskodtak a OTÉK, vagyis az Országos Településrendezési és Építési Követelmények módosításáról is - ez azonban csak egy újabb lépés az önkormányzatiság kiüresítése felé vezető úton.

A szombathelyi városvezetés szándékai

Az új kormányzati irány lényege, hogy felülről, központosítva, az önkormányzatok és a helyi közösségek feje fölött átnyúlva vizsgálhassa felül a kormány az egyes települések helyi építési terveit - így lehet összefoglalni a nyugat.hu cikkében leírtakat, amelyek kapcsán én is nyilatkoztam. Ennek egyik leginkább életszerűtlen és minden önkormányzatra káros eleme az a folyamat, amelynek most jutottunk a végére (?): gyakorlatilag az egyes önkormányzatoknak alig vagy éppen semmi befolyásuk nem maradt az általuk irányított települések építkezéseinek ellenőrzésére, engedélyezésére, vagy éppen az engedélyek megtagadására, feltételek szabására.

Szombathely Megyei Jogú Város az új helyi szabályzatok elkészítettésével, majd elfogadásával egy régi adósságot pótolt (az új szabályzatról egyébként részletesen itt írtam). Mind a városlakók, mind a leendő lakóközösségek, mind az építőiparban tisztességesen résztvevő cégek felé fontos kötelesség volt ez. A beruházóknak, amikor kérelmezik a településrendezési terv változtatását (például egy lakópark vagy irodaház építésénél), elképzelésünk szerint komoly garanciákat kell tenniük az Önkormányzat felé. Ezek közé tartozik a tervek bemutatása, a határidők kötelező kijelölése, az építkezés mögött álló elegendő tőkének az igazolása, a közművek megfelelő kiépítése, illetve a földhivatali bejegyeztetés is.

Ennek megfelelően az alábbi intézkedéseket hoztuk idén, illetve a tavalyi év folyamán:

  1. 2020 szeptemberében a Közgyűlés elfogadta a Javaslat a településrendezési szerződések megkötéséről szóló Szabályzat megalkotására című határozati javaslatot, amelyet  Dr. Nemény András polgármester nyújtott be.

    “A szerződés feltételei és biztosítékai az egyes beruházások esetén egyedileg kerülnek meghatározásra. A településrendezési szerződésben a telek tulajdonosa vagy annak hozzájárulásával a beruházó által vállalt kötelezettségek teljesítése érdekében a településrendezési kötelezettség tényét az ingatlan-nyilvántartásba fel kell jegyeztetni. A korábbi években hasonló céllal megkötött ingatlanfejlesztésekhez kapcsolódó szerződések körül számos probléma merült fel. Főként az ún. lakóparkok fejlesztésénél alakultak ki nehezen kezelhető helyzetek a fejlesztők által vállalt kötelezettségek teljesítése körül. A javasolt szabályozás az ilyen típusú problémák lehetőség szerinti kiküszöbölését célozza.”

  2. Január 29-én írta alá Dr. Nemény András polgármester azt a rendeletet, amely megváltoztatta Szombathely építési szabályait. A közbeszédben már érintőlegesen megjelentek a tíz oldalas dokumentum egyes elemei, például az, hogy a jövőbeni építéseknél biztosítani kell lakásonként a két kocsi elhelyezését. Az idén januári intézkedéseinkről itt olvashatnak részletesebben. Terveinkkel a Vas Megyei Építész Kamara is egyetértett. Takács András azt is kiemelte: “Fontos változás viszont a magánutak létesítésnek a drasztikus megszigorítása. Eddig például gyakorlat volt, hogy a hosszú telkeket felszabdalták, egyik oldalán magánutat létesítettek, így alakult ki a mostani zsúfolt és egészségtelen gyakorlat, ami esztétikailag is tönkreteszi a hagyományos városképet. Ezzel a problémával sok önkormányzat küzd, és ennek üzent most hadat Szombathely, ami a szakma szerint bátor lépésnek tekinthető.”

  3. Nem tudjuk (én pedig “zöld ügyekkel” foglalkozó tanácsnokként különösen nem tudom) elég sokszor hangsúlyozni, hogy a parkolók növelését sosem a zöldterületek rovására, hanem az építendő lakóparkok területének korlátozásával képzeltük el, így is csökkentve az élhetetlen és zsúfolt szegregátumok kialakulását.

Cinizmus és erő, mint a kormányzat védjegye

„Tömeges bevándorlás okozta válsághelyzet esetén a Kormány rendeletben meghatározhatja az érintett építési övezet és építési telek vonatkozásában a településrendezési és építési követelményeket. A területileg érintett települési önkormányzat – a fővárosban a fővárosi vagy a kerületi önkormányzat – hatályban lévő településterveinek a Kormány rendeletében meghatározott szabályokkal ellentétes szabályai nem alkalmazhatóak.” - áll a Semjén Zsolt által jegyzett OTÉK-módosításban.

Az OTÉK kedvezőtlen frissítése azonban tényleg csak egy újabb jogkör elvonás. Idén februárban a Népszava írta meg, hogy “Egy önkormányzat egy terv – ezzel a szlogennel venné ki a kormány a fővárosi és a megyei önkormányzatok kezéből a településszerkezeti terv készítésének jogát, illetve elvonná a többi településrendezési eszközt is. De elképzelhető az is, hogy korlátozzák a kerületi, illetve települési önkormányzatok építési szabályzat alkotási jogkörét is. Holott az önkormányzatoknak az építési hatósági jogkörök tavaly márciusi elvétele óta ez az egyetlen eszközük a beruházói vágyak mederben tartására.”

Az elsőre kissé kacifántosnak tűnő, ám a lakosságot fokozottan érintő módosításokkal számtalan probléma van. Szombathelyen a városvezetés éppen azért vezette be az előzőekben tárgyalt garanciákat a helyi településrendezési terv kapcsán, hogy a múlt hibái és visszaélései kiküszöbölhetőek legyenek - ebbe a folyamatba az imént említett, régebbi OTÉK létezése nem zavart bele, hiszen az gyakorlatilag az alapkövetelmények és minimumok összefoglalása volt. Azonban a felsorolt jogkorszűkítések azt is törvényszerűen vonják maguk után, hogy a Budai Várból, vagy ki tudja honnan hozott intézkedések, amelyekkel átnyúlnak a helyi döntéshozók feje felett, mentes lesz minden politikai felelősségvállalástól és helyismerettől. A Népszava azt is hozzátette cikkében: “A települési önkormányzatokat pedig megfosztanák attól az alkupozíciótól, hogy a fejlesztői szándékokért cserébe utat, közműfejlesztést,, netán óvodát, parkot kérjenek – aggodalmaskodott egy neve elhallgatását kérő önkormányzati szakember.”

Akik jól ismerik a NER belső mechanizmusait, azok nem tudják nem gyanakodva szemlélni a javaslatot, amelyet már-már nevetséges az illegális migrációval házasítani.

Rosszabb, mint gondoltuk

Ahogyan a nyugat.hu is fogalmaz a Semjén-féle javaslatról, „a helyi építési szabályzat kötelezően legfeljebb egy személygépkocsi elhelyezését írhatja elő.” A rendelet – amely nem tartalmaz indoklást – kiterjed a már folyamatban lévő szabályozásokra is.

A fentebb említett, általunk kezdeményezett új szabályzat pontosan ezt szerette volna elkerülni. A lakásonként egy parkolóhely elve talán életszerű volt akkor, amikor a polgárok alig rendelkeztek személygépjárművekkel, elsősorban a kádári éra középső szakasza előtt volt ez jellemző. Szombathelyen minden nap a saját bőrünkön érezhetjük, hogy micsoda problémát jelent a parkolás kérdése. S bár mint zöldpolitikus (aki használ autót), természetesen a tömegközlekedés és egyéb környezetbarátabb megoldások híve vagyok, nem lehet a világ változását megállítani, alkalmazkodni kell, hogy városaink élhetőek legyenek. 

Dr. Cser-Palkovics András, Székesfehérvár fideszes polgármestere is felszólalt a módosítás ellen. “A székesfehérvári polgármester szerint könnyű belátni, ma már a családok birtokában gyakran van kettő vagy akár három autó is, így teljesen életszerűtlen egy autóval tervezni egy lakást. Ebben az esetben, ha nincs előírva szabályként, hogy ehhez parkolóhelyet kell telken belül létesíteni, akkor a közterületi parkolóhelyeken fogják hagyni járműveiket az emberek, ahol már most sincs egy nagyvárosban hely. Ez újabb feszültségeket és problémákat fog keletkeztetni.” - adta hírül az infostart.

Az intézkedés az ügyeskedő vállalkozókat hozhatja helyzetbe, akiknek így alacsonyabb követelményeknek kell megfelelniük. Az OTÉK ezentúl felülírja a helyi szabályozásokat, nem lehet ellentétes szellemben önkormányzati intézkedéseket hozni. Sejtettük, hogy Semjén Zsolt javaslatának az lesz a célja, hogy az önkormányzati jogkörök újabb csökkentésével a NER holdudvarába tartozó üzletembereket hozzanak helyzetbe Budapesten, a Balatonon és más turisztikailag fontos helyeken, arra azonban nem számítottunk, hogy a 20. század közepébe repíti vissza a társasház-építés követelményeit a kormány. 

Sajnos a településrendezési tervek körüli zűrzavar és az azokat gúzsba kötő módosítás ügye csak egy elem abban a példátlan hadjáratban, amellyel a Fidesznek a célja az önkormányzatok teljes kivéreztetése, jogfosztása és eljelentéktelenítése. A NER működésének állatorvosi lova ez a történéssor. Központosítás, rugalmatlanság, korrupció, cinizmus és átláthatatlanság.

Kiemelt kép: Savaria Fórum


Vissza az előző oldalra!
Weboldalunk sütiket (cookie) használ működése folyamán annak érdekében, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassa Önnek, valamint a látogatottság mérése céljából. A sütik használatát bármikor letilthatja! Erről bővebb információkat olvashat itt: Adatkezelési tájékoztatónk
NÉMETH ÁKOS - Magyar