A közgyűlés döntése számtalan területen hozhat pozitív eredményeket.
A Blaguss Agora Kft.-vel már az első tárgyalások is mutatták, hogy jó döntést fogunk hozni, amikor pedig a járművek begurultak a városba ez bebizonyosodott: fiatal flottával érkeztek hozzánk, hogy a város levegőminőségének javulásához is hozzájáruljanak, valamint egyértelműen a szolgáltatásban nyújtott minőséget is kellően meglapozza mindez. A buszok modernek, felhasználóbarátok, a helyijáratokra szabott Savaria Utas alkalmazás pedig elképesztően megkönnyíti a járatok közötti tájékozódást.
Azonban muszáj, hogy egy kicsit távolabbról indítsam ezt az egész történetet, amely most abban tudott kiteljesedni, hogy egy közgyűlési döntés értelmében áprilistól minden szombathelyi lakcímmel rendelkező 16 év alatti ingyen utazhat a Blaguss járatain.
Amikor elkezdtünk dolgozni a város jelenlegi vezetésével 2019-ben, fontosnak tartottuk, hogy fenntarthatósági szempontok is érvényesüljenek a döntéseikben. Ehhez megalkottunk több olyan alapdokumentumot, amely nemcsak, hogy segíti a mindennapi munkánkat, de pályázatokon való eredményes szerepléshez is fontos, hogy ezekkel rendelkezzünk. A SECAP, azaz a Fenntartható Energia és Klíma Akcióterv és a SUMP, vagyis a Fenntartható Városi Mobilitási terv egyaránt abban ad számunkra iránymutatást, hogy hogyan tudjuk városunkat a klímacélok mentén a városlakók és a bolygónk számára is megfelelő döntésekkel a hosszútávú fenntarthatóság útjára terelni.
Dokumentumainkban és az Európai Unió által lefektetett klímacélok között is egyértelműen a tömegközlekedés előtérbe helyezése és vonzóbbá tétele szerepel az egyéni közlekedéssel szemben. Hiszen mind útjainkat, mind pedig városunk levegőjét csak leterheljük azzal, ha minden egyes városlakó külön személygépjárműben utazik, miközben akár tömegközlekedéssel is ugyanolyan gyorsan és hatékonyan tudnánk eljutni a célunkhoz.
Ahhoz, hogy a hatékonyságot tényleg növeljük és a tömegközlekedés városon belül a legkézenfekvőbb alternatívát jelentse, számos módosítást bevezettünk, többek közt a menetrendet illetően. Egyrészt olyan területekre is kiterjesztettük a helyijáratokat, ahol korábban nem közlekedtek és újragondoltuk a járatsűrűséget, felmértük az igényeket.
Egyértelmű, hogy a forgalom a reggeli órákban az iskolák környékén a legakadozóbb, így ezzel a döntéssel is csak motiválni szeretnénk a diákokat és a szülőket, hogy válasszák a tömegközlekedést, hiszen mindenki, aki a reggeli órákban buszra száll, az nyereség a közösség számára - nem előttünk, a dugóban akadozó autóban ül épp. Bízunk benne, hogy ezzel a döntéssel egy kicsit fel tud lélegezni majd a város a reggeli és délutáni csúcsból.